hoved
Du kan også finde os på snapchat.
Byråd
Forside og nyheder
Foldere
Kandidater
Lokale økologer
Oversigt
Rettigheder i kommunen
Solidariske økonomier
Støt Enhedslisten
Støt hjælpe-organisationerne
Udvalg
Underskriftsindsamlinger
Vigtige citater fra
nyhederne

Vi mener
Du kan få vores elektoniske kalender på din telefon, computer eller tablet, klik her
Kalenderen - er sidst opdateret d. 15/7.
ok Klik på RSS eller se DR om brug af RSS

Mere tillid til hverdagens helte

Støt velfærdens helte.

Vær med til at dele løbesedler ud eller til at tale med dem der gerne vil have en kop kaffe eller te.

fredag d. 20/10 kl. 16 - 18:30 og
lørdag d. 21/10 kl. 11 - 13

Vi står ved torvet Kongensgade - Torvegade med bord og beachflag. Vi serverer kaffe/te.

Se mere her om Enhedslistens kampagne.

Ekstra medlemsmøde d. 29/10

Tid: kl 13 . 17

Debat at af og vedtagelse af det lange kommunalpolitiske program.

Valgkamp møde onsdag d. 1. november.

Der afholdes planlægningsmøder de tre sidste onsdage i valgkampen, dvs. den 1. november, 8. november og 15. november. Alle dage kl. 19.00-21.00 hos 3F Transport.

Forsiden > Vi mener - Marts - april 2016

Marts 2016

Kampen mod Ubers ulovlige pirattaxikørse

Henning på facebook d. 29/3 - 2016

Først på Facebook. Og nu indehaver ef en blog på TV2!

Og hvilket emne er bedre at debutere med end kampen mod Ubers ulovlige pirattaxikørsel, som efter min mening er et angreb på danske løn og arbejdsvilkår. Ikke bare i taxabranchen - men på hele arbejdsmarkedet.

Vi bliver sgu nødt til at sikre, at Uber lever op til de samme krav, som taxivognmænd og taxichauffører skal: De skal have en tilladelse, kravene til bilerne skal være de samme, chaufførerne skal have en uddannelse og førerkort, og der skal værre de samme sikkerhedskrav og krav til prissætningen – af hensyn til kundernes sikkerhed og beskyttelse mod at blive snydt. Vi stiller en række krav til taxibranchen og dem må alle, der vil køre taxi, leve op til – selvfølgelig også Uber.

Ellers bliver konsekvensen, at der kommer et voldsomt pres på arbejdsvilkårene for alle i branchen. Og hvis vi ikke effektivt får stoppet social dumping i taxibranchen, så er det en anden branche, der står for tur næste gang.

Og det her burde vi sgu være enige med Socialdemokraterne om, derfor er jeg møg ærgelig over at vi ikke kunne regne med dem i dag i folketingssalen.

Henning

Henning på facebook

Sass Larsen om Uber-debat: Enhedslisten er sure og mugne

Politiken d. 29/3 2016

Flere partier vil have særlig indsatsgruppe til at undersøge kørselstjenesten Uber.

...»Uber er taxikørsel. De fragter folk fra A til B. Det har ikke noget at gøre med deleøkonomi og samkørsel. Derfor skal Uber og deres chauffører leve op til præcis de samme krav som alle andre. Alt andet er komplet ulovligt«, siger trafikordfører Henning Hyllested (EL). ... Men en stribe tilføjelser får Henning Hyllested til at kalde S-forslaget for en »blød mellemvare«...

...»Det er skide hamrende ærgerligt. Nu er vi gået sammen med SF og DF om det her, fordi vi anser det her for at være social dumping. Jeg kan ikke helt forstå det. De er stadig lidt forblændet af deleøkonomi«, siger Henning Hyllested. ...

Esbjerg For Mangfoldighed d. 21/3

International Day for the Elimination of Racial Discrimination.

Arr. SUF - Esbjerg

Sabrina Louise Christiansen, SUF og Enhedslisten, talte foran Rybners Handelsskole i Svendsgade

Henning Hyldested, FT, tale foran Musikhuset:

MANGFOLDIGHEDS TALE D. 21. MARTS 2016

sabrina

Den 28. august 1963 blev nok verdens mest berømte tale holdt på trapperne til Lincoln Memorial i Washington, D.C.. Denne tale er kendt verden over og hedder ”I Have A Dream” (I Have A Dream, kort udgave)

En simpel titel, som vi alle sammen kan relatere til.

Dr. Martin Luther King, jr. drømte dengang om at hans børn en dag ville leve i et land hvor de ikke blev dømt på deres hudfarve men deres kvaliteter. Han drømte om at hvide som sorte skulle kunne sidde ved samme bord i den sydlige stat Georgia og dele en middag, uanset hvem deres forfædre var. Og hvad de måtte have budt hinanden.

Denne tale blev holdt for snart 53 år siden. Mange ting er blevet bedre, ikke blot i USA men også resten af verdenen, siden da. Men alligevel står vi her i dag. Alligevel kan jeg stå her og sige, at jeg ligesom Martin Luther King, drømmer om en verden, hvor min hudfarve ikke skal definere mig. Jeg drømmer om en verden hvor der ikke bliver set ned på en, fordi man er af en anden religiøs overbevisning, eller ingen har overhovedet.

Jeg er har en svensk far og en adopteret filippinsk mor.

Min mor kom til Danmark i 1976, da hun var knap 4 år. Hun blev lyset i mine bedsteforældres liv, hvor de i forvejen havde en biologisk søn på 17 år. Og gennem min mors opvækst på Fanø skete der ikke det vilde.

Nej, problemerne opstod først, da hun som så mange andre, valgte at slå sig ned med en mand og to børn i en lille by i Sønderjylland.

Her blev både min storebror og jeg flere gange drillet med at vores mor var brun. Jeg oplevede flere gange, at de andre piger ville have, at jeg skulle lege med de brune dukker, for jeg lignede jo ikke den blonde Barbie.

Som en lille pige på 4 år, kan det være meget svært at forstå, hvorfor der altid bliver nævnt, at ens mor er brun. For mig var det jo bare normalt. Men jo ældre jeg blev, jo mere forstod jeg hvad der blev sagt. Og da det gik op for mig hvad udtrykket ”køberkone” betyder, lærte jeg hurtigt, at det ikke er alle der er lige godhjertet eller open-minded. Og derfor er vi her i aften!

Vi her for at vise, at vi ikke vil lade folk føle sig mindre værd, blot på grund af deres hud-, hår- og øjenfarve. Vi er her for at vise, at om du er homoseksuel, transkønnet eller noget helt andet, så er du lige så velkommen i vores samfund, som alle andre!

Martin Luther King’s drøm at have sorte som hvide siddende side om side ved et bord i Georgia, vil jeg gerne udvide. Her skal være plads til os alle. Sorte, hvide, latino, asiater, homoseksuelle, transkønnet, you name it.

Jeg tror på, at vi alle kan lære noget af hinanden. Det skal ikke være vores nationalitet, hudfarve, køn eller seksualitet der skal være med til at bedømme os som mennesker, men vores kvaliteter som mennesker.

I dag er det FN’s Internationale dag for bekæmpelse af racisme.

Vi er midt i en verdensomspændende flygtningekrise. Den største siden 2. verdenskrig. Der findes rigtig mange delte meninger i netop denne situation, som verden nu står i. Det er en debat, som kan vække vrede og tårer hos rigtig mange.

Men netop disse mange millioner af mennesker, som flygter fra krig og ødelæggelse, gør kun det de føler de skal for at de og deres familier kan overleve. Mange af disse mennesker har set familiemedlemmer blive tortureret, voldtaget og måske endda dræbt.

Jeg vil opfordre alle jer der er her i aften, til at tænke på disse mennesker, som engang havde et helt normalt liv som alle os, en ekstra gang og hjælpe der hvor I kan.

Tusind tak fordi I kom i aften!

Sidens top

Henning Hyldested, FT, tale foran Musikhuset:

Det er glædeligt, at I unge har taget initiativ til denne demonstration og møder frem for – sammen med også ældre generationer - at markere FN’s internationale dag mod racisme.

Det bekræfter, hvad vi har set siden de store flygtningestrømme satte ind sidste år: danskere i tusindvis byder velkommen og tilbyder hjælp til de mange, som flygter fra krig og forfølgelse, død og ødelæggelse. Og der bliver ikke spurgt til hudfarve, religiøse holdninger eller andet uvedkommende.

Vi ser venligboerne opstå, vi ser spontane indsamlinger af penge og tøj via face-book på initiativ af helt almindelige danskere.

Det giver håb om en anden udvikling, end den Danmark og Europa lige nu er inde i.

Og det er en god markering af FN’s internationale dag mod racisme, som ganske vist tog udgangspunkt i nedskydningen af 69 unge, sorte sydafrikanere, som demonstrerede imod apartheid-politikken i Sydafrika i 1960.

Racisme og forskelsbehandling findes nemlig stadig: i form af kulturel racisme, fremmedhad, højreekstremisme, antisemitisme, islamofobi.

Henning

Udviklingen i Danmark og Europa det sidste års tid giver bestemt anledning til bekymring. Opslutningen bag højrefløjspartier, der nærer fremmedhadet, er foruroligende. Nu sidst i Tyskland med Alternative für Deutschland.

Og ingen tvivl om, at det uløste flygtningeproblem er hovedårsagen til opslutningen bag højrefløjspartierne. Men sådan behøver det ikke være!!

Det skyldes jo først og fremmest, at det er lykkedes at skabe en psykologisk atmosfære af, at flygtninge er en trussel mod vores ”danske værdier” og mod vores velfærd.

Det kan man komme igennem med, fordi der er opstået en enorm afstand mellem befolkningen og den politiske elite. Hvor man ikke lytter til almindelige folks bekymringer, men regerer hen over hovedet på dem, løber fra løfterne og forringer forholdene for de mest udsatte grupper med bl.a. det formål at give skattelettelser til mest velbjærgede.

Når man indfører ”moderne” kontanthjælpsloft, 225-timers regel, integrationsydelser, forringelse af dagpenge og efterløn, så skaber man utryghed i befolkningen. Utryghed for morgendagen, utryghed hvis man skulle blive syg eller arbejdsløs. Og utryghed giver som bekendt plads for alle mulige og umulige mørkemænd og –kvinder. Når folk føler sig pressede, falder man lettere for de, der tilbyder lette løsninger og udpeger syndebukke.

Derfor er svaret på højrefløjens fremgang ikke at bøje af for deres umenneskelige politik over for flygtninge og indvandrere, som bringer mindelser tilbage om en ikke så fjern og dunkel fortid i Europa.

Svaret er at genskabe trygheden for folk. Trygheden for jobbet, og hvis det forsvinder, at der er et dagpengesystem og sociale ordninger, der tager over og sikrer en ordentlig indkomst eller uddannelse eller opkvalificering indtil det næste job måtte vise sig. Tryghed for, at ingen efterlades i rendestenen eller bliver overladt til sig selv, hvis man rammes af sygdom eller handicap.

Det hedder såmænd velfærdssamfund, og det har bestået sin prøve gennem årtier! I takt med, at det nedbrydes og trygheden forsvinder blandt folk, som ikke tilhører eliten, vil man opleve, at alt for mange føler sig tiltrukket af højrefløjens falske forklaringer.

Det er en myte, at velfærdssamfundet skulle være truet af flygtningestrømmene. For selv om det kommer til at koste nogle ekstra penge, så står vi ikke over for en uoverstigelig byrde. Men det er bekvemt og velegnet til at skabe opbakning bag den ekstreme politik, man fører i forhold til flygtninge og indvandrere – og særdeles velegnet til at skabe splittelse mellem danskere og flygtninge – at påstå, at udgifterne til flygtningene skal betales med penge fra de forskellige velfærdsordninger, som generationer af danskere før os har opbygget.

Velfærdssamfundet er først og fremmest truet af den (neo)liberalistiske politik, som har været gennemført i de sidste årtier – så mænd også under Thorning-regeringen. Den fortsætter med uformindsket styrke under den nuværende regering. Tænk blot på de sidste dages diskussioner om omprioriteringsbidrag og kontanthjælpsloft.

Så det bedste bolværk imod den inhumane flygtningepolitik er en bekendelse til den humanistiske tankegang, der ligger bag velfærdssamfundet. Humanistiske idealer som lighed, ligeret, lige muligheder, solidaritet – at ingen efterlades på perronen, når toget kører.

Det er sande ”danske værdier” – og ikke den vamle nationalisme, hvor landene lukker sig om sig selv og er sig selv nok – og i bund og grund ikke vil dele ud af sit overskud.

Som jeg sagde indledningsvist: godt at tusindvis af danskere står fast på de sande – i øvrigt universelle – værdier og i praksis gennemfører den flygtninge- og indvandrer politik, som det officielle Danmark burde have stået for.

Og som sagt: kun som følge af civilsamfundet lever vi i dag op til FN’s idealer på denne dag, FN’s internationale dag mod racisme. Det er næsten lige som under den tyske besættelse: da var det også civilsamfundet – i form af modstandsbevægelsen – der sørgede for, at vi blev talt med til de lande, som kæmpede mod nazismen.

Sidens top

AfD i Tyskland scorer på øget utryghed

Arbejderen d. 16/3 - 2016

af Henning Hyllested

Svaret på højrefløjens fremgang er ikke at bøje af for deres umenneskelige politik over for flygtninge og indvandrere. Svaret er at genskabe trygheden for folk.

De tre delstatsvalg i Tyskland gav voldsom fremgang til det meget højreorienterede Alternative für Deutschland (AfD), og stor tilbagegang for Merkels parti, CDU og for socialdemokraterne. Også Die Linke er gået ”pænt” tilbage.

AfD’s store fremgang er ildevarslende. Partiet har kraftigt kritiseret den tyske politik over for de mange flygtninge, som er søgt mod Tyskland. Partiet er klart indvandrerfjendsk og bygger ovenpå Pegida, den indvandrerfjendske og racistiske bevægelse der forlanger flygtninge og indvandrere ud af Tyskland.

Kommentatorerne ser fremgangen for AfD som en protest dels mod den flygtningepolitik, som den tyske regering her ført, dels som en mere generel protest mod den etablerede politiske elite der ikke tager ”almindelige folks” bekymringer alvorligt.

Kvindekampen anno 2016

Af Byrådsmedlem (SF) Diana Mose Olsen, Lenders Allé 36, 6700 Esbjerg & Byrådsmedlem (Ø)Sarah Nørris, Granly Allé 29, 6710 Esbjerg V.

D. 8/3 - 2016

Her på Kvindernes internationale kampdag vil vi fokuserer på to ting i den forbindelse, arbejdsmarkeds indretning i forhold til at få et familieliv til at fungerer og lige rettigheder for unge mennesker med anden etnisk baggrund end dansk – ikke mindst kvinderne.

Vi er uden tvivl nået langt i ligestillingens navn, men når vi ser på arbejdsmarkedet, specielt de typiske kvindefag, må vi sige, at det lade meget tilbage at ønske. Hvorfor skal børnefamilier i den periode af deres liv hvor de har små børn, møde på arbejde tidligt om morgenen? Mange arbejder i kommunalt og regionalt regi med at passe børn, syge og gamle på alle tider af døgnet. Hvis vi nu leger med tanken og lader som om at det er ganske gratis, vil det så være muligt at indrette arbejdsmarkedet således at mødre og fædre med små børn møder uden stres efter at have afleveret børnene? Uden at du samtidig skal arbejde ekstra på andre tidspunkter. For det vigtige i det her, er at hele familien hænger sammen. En god morgen er en morgen hvor alle kommer stille og roligt ud ad døren uden skrig og skrål, med al tøjet på og alle madpakkerne i tasken. Så kan mor og far møde på arbejde uden dårlig samvittighed over at ungerne nærmest blev kastet i armene på pædagogen henne i børnehaven.

Er det muligt at indrette arbejdslivet så det passer bedre med den fase familierne er i?

Selvfølgelig kan vi det. Det er primært et spørgsmål om vilje og planlægning. Der er ingen lov der siger at der skal være vagtskifte på plejehjemmet kl. 7.00. Og heller ingen lov der siger at alle nødvendigvis skal møde på samme tid. Det er over 45 år siden at der var mennesker på månen, så en omlægning af rutinerne på de danske arbejdspladser burde kunne lade sig gøre.

Det er desværre langt fra alle i vores samfund der står tilbage med lige rettigheder og lige muligheder. Vi har en forpligtigelse til at støtte op om den frihedskamp der finder sted lige nu blandt vores unge kvinder med anden etnisk baggrund end dansk, der ønsker at gøre op med den sociale kontrol og patriarkalske normer som de selv er vokset op med. Vi udfordres stadig af æres- og skam begreber, af social kontrol som afholder mange med anden etnisk baggrund end dansk fra at være omfattet af samme retssikkerhed og beskyttelse som andre borgere.

Vi kan ikke lade højrefløjen stå alene med den kamp, for så ender den i kamp om frikadellepolitik i stedet for at sikre at de unge nydanskere også kan få den frihed til uddannelse, job og ægteskab som de fleste andre unge danskere. Vi er alle født frie og lige og skal have lov til at leve sådan, uanset om man er kvinde eller mand og om man hedder Anna eller Asiah.

BLÅ BLOK SMADRER INDSATSEN MOD SOCIAL DUMPING PÅ LANDEVEJEN

3F d. 1/3 - 2016

DF LÆGGER STEMMER TIL DET STØRSTE TILBAGESLAG FOR KAMPEN MOD UNDERBETALING AF DANSKE CHAUFFØRER OG UNFAIR KONKURRENCE I TRANSPORTERHVERVET.
En katastrofal højesteretsdom fra februar 2015 bombede med ét slag løn- og arbejdsforhold for lastbil-, bus- og taxichauffører tilbage til Ruder Konges tid. Højesteret underkendte simpelthen Trafikstyrelsens krav om overenskomstmæssige forhold i vognmandsbranchen. Nu fastholder regeringen – støttet af DF – at social dumping skal have lov at brede sig på de danske landeveje.

Til det siger social dumping og transportordfører fra Enhedslisten, Henning Hyllested:

Højrefløjen fremlægger tirsdag et lovforslag, som cementerer højesterets dom. På trods af indsigelser fra både fagbevægelsen og arbejdsgiverorganisationerne på området, fremturer de borgerlige partier.

En ret bizar situation, at den blå blok – i en tid med trepartsforhandlinger - vælger at lægge sig ud med alle arbejdsmarkedets parter på ”gummihjuls”-området – tilsyneladende for at tilgodese mere ekstreme vognmandsorganisationer, som f.eks. ITD. Man kan næsten sammenligne situationen med den tidligere landbrugsministers meget tætte samarbejde med Bæredygtigt Landbrug.

Enhedslisten har sammen med de øvrige oppositionspartier lige siden højesteretsdommen forsøgt at genoprette retstilstanden fra før dommen ved simpelthen at ophæve dommens præmisser og lovgive om krav om at følge de overenskomstmæssige forhold for at kunne få tilladelse til at ernære sig som vognmand.

Regeringen lovforslag (L 118) er en (fortsat) katastrofe for kampen mod social dumping på landevejen. Lovforslaget er fremsat for at imødekomme DF, der nu fremstår fuldstændigt utroværdige, når de påstår at tale de chaufførers og vognmænds interesser, der har orden i tingene og kører efter danske overenskomstmæssige forhold.

Henning Hyllested
MF, Enhedslisten

Se lovforslaget m.v. her.

April 2016

Værdighedsgaranti afvist som paradeforslag i udvalg

JV d. 26/4 - 2016

…Enhedslisten stod alene med krav om garanti på ugentlige bad samt rengøring hver 14. dag. Paradeforslag, mener Søtrup…

…- I Enhedslisten synes vi, at der efterhånden er skåret så meget, at det kun er rimeligt at få indskrevet garantier, der beskytter imod yderligere serviceforringelser. Det er ganske enkelt nødvendigt, siger Henning Overgaard og henviser bl.a. til en dom, hvor Køge Kommune fik medhold i sager, hvor kommunen skar i hjælpen til ældre…

Efter Uber-afsløring: Nu kaldes minister i samråd

Avisen.dk d. 28/4 - 2016
Avisen.dk afslørede i marts, hvordan en skattefinansieret fond og Udenrigsministeriet hjalp omstridte Uber til Danmark. Nu er udenrigsminister Kristian Jensen (V) kaldt i samråd om sagen.

"Det hænger ikke sammen"

...I samrådet skal ministeren svare på en række spørgsmål, som er stillet på vegne af Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested. Han er især skuffet over ministeriets Uber-hjælp, fordi Uber blev politianmeldt blot to timer efter, at virksomheden etablerede sig i Danmark i efteråret 2014.

- Det er helt uacceptabelt, at man i den ene ende af statsadministrationen politianmelder Uber for ulovlig taxatjeneste, så snart de er etableret i Danmark, og i den anden ende af staten hjælper og rådgiver man den selvsamme tjeneste. Det hænger altså ikke sammen, siger Henning Hyllested til Avisen.dk...

...- Almindelige mennesker og taxichauffører kan altså ikke forstå, at staten på én gang hjælper og politianmelder Uber. Det er jo ikke bare i Danmark, at de er politianmeldt. Alverdens steder render de i ind i bøder, sagsanlæg og forbud. Alarmklokkerne ringer i hele verden, og det bør de sgu også gøre i Udenrigsministeriet, mener Henning Hyllested...

Sidens top

Dagpenge og kontanthjælp er også faglig kamp

Arbejderen d. 26/4 2016 - Henning Overgaard

Kampen for et trygt sikkerhedsnet, hvis man bliver arbejdsløs eller slet ikke kan arbejde, hænger uløseligt sammen. Og når arbejdsgiverne netop nu vil hæve pensionsalderen, så skal vi mere op på dupperne.

I 1977 blev jeg seks år. Det var dengang en arbejder, der havde betalt sin A-kasse i mindst ét år, var sikret sin understøttelse, indtil der igen var et jobtilbud - altså ubegrænset dagpengedækning.

I 1992 blev Danmark Europamester i fodbold. Året efter, var der kommet gang i beskæftigelsen, og der blev indført en grænse på max. syv års dagpenge. Blot to år senere blev de syv skåret ned til fem år.

Sådan var det, da jeg blev tillidsmand i 1997. I øvrigt på en arbejdsplads, hvor der hele tiden var op- og nedgang i beskæftigelsen, og det derfor var helt almindeligt at se kollegaer regelmæssigt blive fyret og genansat - og fyret igen.

Alligevel blev dagpengene året efter sat ned til max. fire år. På bare seks år var dagpengene gået fra ubegrænset til kun fire års dækning, uden at prisen for medlemsskab af en a-kasse var blevet mindre.

I 2010, mens Danmark var i historisk beskæftigelsesmæssig krise, og arbejdere i hobetal mistede deres job, halveredes dagpengene så til kun to års dækning - og genoptjeningskravet blev samtidig doblet op.

Prisen blev stadigvæk ikke mindre. Væk var det gode sikkerhedsnet, der skulle beskytte lønmodtagere mod de tragiske følger, der kan opstå af at miste sit arbejde.

Og her er ikke engang nævnt andre forringelser indført i samme årrække. Færre kan få efterløn, og endnu færre får førtidspension, mens sygedagpenge er begrænset. Da de syge ikke kan arbejde, og der ikke er job til alle, er den naturlige konsekvens, at mange flere derfor skubbes over på kontanthjælp...

Sidens top

Udtalelse fra Generalforsamlingen d- 9/4 2016:

Enhedslisten Esbjerg presser på for velfærden

Regeringen og de øvrige borgerlige partier har gennem det såkaldte omprioriteringsbidrag påtvunget kommunerne at spare 2,4 milliarder kroner på velfærden de næste år. En besparelse så voldsom, at det vil betyde fyringer af lærere, pædagoger og hjemmehjælpere og yderligere nedskæringer og forringelser i velfærden.

Også Esbjerg Kommune bliver hårdt ramt. 164 millioner kroner skal spares, ud over de massive besparelser som kommunen har været igennem de seneste år. Hvem skal rammes denne gang? Hvem skal miste jobbet? Hvor lidt værdighed vil de ældre have tilbage? Hvor meget kan en pædagog klare?

Enhedslisten vil ikke finde sig i det! Vi ønsker at forbedre velfærden ikke at afskaffe den! Der er brug for et kommunalt oprør mod regeringen, dens støttepartier og deres asociale politik.

Enhedslisten Esbjerg kræver, at KL siger nej til en økonomiaftale med regeringen, som skal forhandles i på plads de næste par måneder, hvis ikke de planlagte milliardnedskæringer bliver taget helt af bordet.

Topskatten og selskabsskatten er blevet sænket betydeligt de senere år. Alene i 2016 koster det 5 milliarder kroner. Derudover skal der være råd til kampfly, de rige skal have billigere luksusbiler, og alt sammen mens de allerfattigste har fået skåret i deres kontanthjælp, skåret deres boligstøtte, mistet deres tryghed i dagpengesystemet og fået færre rettigheder generelt. Nedskæringerne er altså et politisk valg, en prioritering, som man kan vælge at sige ja eller nej til.

Enhedslisten Esbjerg opfordrer derfor alle, der ønsker mere velfærd, og som siger nej til nedskæringer i kommunerne, til at stå sammen og deltage i de landsdækkende demonstrationer torsdag den 12. maj. Der arrangeres også en stor, bred demonstration i Esbjerg denne dag, hvor vi i Enhedslisten Esbjerg vil gøre vores for at råbe de ansvarlige op!

Vedtaget på Enhedslisten Esbjergs generalforsamling 9. april 2016

Foreslået af Lars

Sendt til JV, Ugeavisen og Lokalposten

JV har i den elektroniske udgave et klip fra udtalelsen, men ikke i papirudgave - Dette link kræver abonnement.

Ugeavisen og Lokal posten har valgt ikke at tage noget med fra udtalelsen.

Beretning fra generalforsamlingen
d. 9/4 - 2016

v/ Poul Eck Sørensen, kontaktperson.

Klip:

...Fra 1870 til i dag har de samlede udledninger været ca. 2000 mia. ton CO2. De årlige globale udledninger af drivhusgasser svarer i dag til ca. 50 mia. ton CO2. Klimasystemet kan højst tage i omegnen af 700 mia. ton CO2 fra nu af, før risikoen for at overstige de to grader bliver overhængende. Med det nuværende udledningstempo har vi altså kun 14 år tilbage, før alle drivhusgasudledninger i alle lande - rige som fattige -skal i nul...

...IPCC, kom med deres 5. rapport i 2014. De konkluderer, at uden øgede klimatiltag vil opvarmningen i slutningen af århundredet være 3,7 - 4,8 grader, der fører til voldsomme klimaændringer, der ikke kan føres tilbage igen...

...Efter Sovjetunionens sammenbrud opstod der alvorlige økonomiske problemer i USA. Fredsvindene medførte, at beskæftigelsen stagnerede i USA i midten af 1990'erne. Militærbaser samt fly- og våbenfabrikker lukkede eller skar drastisk i antallet af ansatte. Arbejdsløshedskøen voksede år for år.

Dette medførte, at en højreorienteret militsgruppe organiserede sig og udpegede den føderale regering i Washington som fjenden af det amerikanske folk. Denne hær blev på 100.000 mand og d. 19/4 - 1995 sprængte denne hær en regeringsbygning i Oklahoma City og 168 uskyldige blev dræbt.

Årsagen var at USA nedrustede.

Nu er USA’s militærindustielle kompleks oppe i fulde omdrejninger igen- 640 milliarder dollars brugte USA sidste år på sit militær, i 87-88 brugte USA 300 mia $

Tidligere CIA-agent Chalmers Johnson udtalte til en amr. TV station i 2006: "Forsvarsbudgettet er på trekvart billion dollar. Avancen steg med over 25 procent sidste år. Når krig bliver så profitabelt, så garanterer jeg for, at vi kommer til at se mere af det."...

...Formanden for psykologerne, Eva Secher Mathiasen, sagde i “Debatten” hos Clement den 23. oktober 2015.

– Jeg vil gerne have politikere, der har visioner for et samfund, hvor vi alle har det godt, i stedet for et samfund, hvor vi kan piske flest mulige til at være konkurrencestatens fodsoldater.

Dette klip er vist knap 1.000.000 gange...

...
Nu har EU lavet en associeringsaftale med Ukraine hen over hovedet på den danske befolkning, så nu kan de også kan komme og trykke lønnen i Danmark. I Holland har befolkningen fået mulighed for en vejledende afsteming, og de har sagt nej tak til denne aftale...

...For et år siden var det 80 - nu er det 62 personer, der ejer det samme som de fattigste 3,6 milliarder af jordens befolkning.
Modsvaret er mindre ulighed og mere magt til den almindelige befolkning.

Så vi må blive flere medlemmer og flere aktive, da der er mange alvorlige opgaver der skal løses, hvis Jorden skal være et godt sted for de mange og ikke kun for de få...

Læs hele beretningen.

Kontakt:

Jeg har en sag, som jeg mener,
at Enhedslisten Esbjerg bør tage stilling til. Skriv til esbjerg@enhedslisten.dk

Bliv medlem klik her

Bestyrelsen i Esbjerg og Fanø afdeling:

Poul Eck Sørensen

Frederik Kronborg
frederik.k@enhedslisten.dk

Marianne Pacarada
kan indtil videre kontaktes på:
E-mail:m.pacarada@hotmail.com

18 timer ugentligt som deltidsvikar for Frederik Kronborg frem til 30. juni med primært arbejdsområde at have kontakten til regionens jyske afdelinger med valgkampen i højsædet.

Byrådsmedlemmer Esbjerg

Sarah Nørris Christensen
sac1@esbjergkommune.dk
Medlem af:
Økonomiudvalget
KL Kommunalpolitisk Topmøde
Kommunekontaktråd Syddanmark

Erik Tiedgen
ertie@esbjergkommune.dk
Medlem af:
Børn & Familieudvalget

Hjemmesiden

Multimediegruppen står for hjemmesiden.

Forslag / rettelse kan du sende til Poul Eck Sørensen på poul@peaceweb.dk

Oversigt:

Byråd

Forside

Kalender 2016 - 2017

> April 2015 - april 2016

> April 2016 - april 2017

> April 2017 - april 2018

(spalte til venstre herfor)

Lokale økologer

> 3. Vedenskrig - Hvordan undgår vi den?

> 30 timers arbejdsuge.

> 30'erne - er de på vej tilbage?

> Banker

> CETA og TTIP

> EU

> Fagforeninger

> Fatigdom

> Feminisme - To forslag stillet over for hinanden.

> Flygtninge

Facebook - Enhedslisten Esbjerg på Facebook

Instagram - Enhedslisten Esbjerg på Instagram

Twitter - Enhedslisten Esbjerg på Twitter

YouTube - Enhedslisten Esbjergs YouTube kanal, med mange videoer optaget af os selv.

2017 i medierne mm:

> Januar - februar

> Marts - april

> Maj - juni

> Juli - august

> September - oktober.

2016 i medierne mm:

> Januar - februar

> Marts - april

> Maj - juni

> Juli - august

> September - oktober